Katodisk beskyttelse er en metode for å beskytte metallstrukturer som skip, rørledninger og kaianlegg mot korrosjon. Dette gjøres ved å koble metallet til et annet, mer reaktivt metall som vil korrodere i stedet, eller ved å bruke en elektrisk strøm for å beskytte metallet. Metoden er spesielt effektiv for strukturer som er i kontakt med vann, og bidrar til å forlenge levetiden og redusere vedlikeholdskostnadene.
ICCP - Påtrykt strøm
ICCP (Impressed Current Cathodic Protection) er en metode for å beskytte metaller mot korrosjon ved å bruke en ekstern strømkilde. Strømmen justeres automatisk basert på målinger fra referanseelektroder, og sikrer at metallet holdes i et beskyttet potensial. Denne teknikken brukes ofte på store strukturer som skip, offshore-plattformer, rørledninger og kaianlegg, hvor langvarig korrosjonsbeskyttelse er viktig. Systemet er svært effektivt og kan tilpasses ulike forhold.
ICAF
ICAF står for Impressed Current Anti-Fouling. Dette er en metode som brukes for å forhindre begroing på skipsskrog og andre undervannsstrukturer. Systemet fungerer ved å bruke en svak elektrisk strøm som forhindrer organismer som alger og skjell fra å feste seg til overflaten. Dette bidrar til å opprettholde skipets ytelse og redusere drivstofforbruket ved å minimere motstanden i vannet. ICAF-anoder er vanligvis plassert på strategiske steder på skipsskroget for å forhindre begroing. De er ofte installert i nærheten av områder som er mest utsatt for begroing, som kjølevannsinntak, ror, propeller og andre undervannsstrukturer. Anodene avgir en svak elektrisk strøm som forhindrer organismer som alger og skjell fra å feste seg til overflaten
Slepering
Slepering en ring som festes til propellaksling på innsiden av skroget for å ta opp den statiske strøm som propell lager når den roterer i lager etc, dette for å hindre strøm i å gå i gearboks/motor.